Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Włochy - III'2017

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Bortnowski | 2018-06-18 09:51:51
misje

W ramach projektu Promocji gospodarczej Województwa Lubuskiego, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, lubuscy przedsiębiorcy promowali swoje produkty w czasie misji gospodarczej we Włoszech (7-10 marca 2017 r.).

Misja do Włoch była również doskonałą okazją do zaprezentowania potencjału gospodarczego regionu lubuskiego. Marszałek Województwa, Elżbieta Anna Polak, podkreśliła, że nasz region ma doświadczenie w eksporcie produktów, od kapeluszy po drewno czy środki czyszczące. „Jesteśmy zainteresowani przyciąganiem inwestorów z Włoch, oferujemy bardzo korzystne warunki w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Zapraszam do regionu lubuskiego, jesteśmy otwarci i tolerancyjni i mamy naturalną łatwość nawiązywania kontaktów. We Włoszech współpracujemy z regionem Abruzzo, bo tak jak oni, my również posiadamy swoje winnice”, mówiła Marszałek. Podkreśliła także jak ważny jest rozwój nowych, innowacyjnych firm. „Jesteśmy zieloną krainą nowoczesnych technologii. W naszych parkach naukowo-technologicznych skupiamy przedsiębiorstwa z sektorów: nowoczesnych technologii, ekoenergetyki, zdrowej żywności, agrotechniki oraz IT”. Włochy pozostają jednym z głównych partnerów handlowych Polski, pomimo obserwowanego zmniejszenia udziału w wymianie handlowej (w roku 2015 Włochy zajmowały 5. miejsce na liście polskich rynków eksportowych z udziałem 4,8%).

Podczas targów Made Expo 2017 w Mediolanie czy wizycie w parku technologicznym ComoNext nad jeziorem Como, Lubuscy przedsiębiorcy odbyli rozmowy z wystawcami z całej Europy i przedstawicielami izb gospodarczych Promos i CNA. „Na targach rozmawiałem z firmą, która produkuje podobnie jak ja detale elewacyjne, ale przy użyciu innych, lżejszych materiałów. Mają swoich przedstawicieli w Niemczech ale chętnie otworzyliby produkcję na terenie Polski. Zaoferowałem swoje usługi. Czas pokaże czy uda nam się zrealizować wspólnie projekty. Rozmowy rozpoczniemy po powrocie do kraju.” – tak udział w targach podsumowuje Stanisław Teśluk, właściciel firmy Sima ze Szprotawy.

 

Wizyta na targach to także spotkanie z Radcą Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Rzymie, Michałem Górskim czy kontakt z firmami z Polski, które wystawiały się na mediolańskich targach. Jak podkreśla Sławomir Kozieł, rozwijający start-up oferujący pogwarancyjny serwis, naprawę okien i drzwi na targach w Mediolanie spotkał się ze swoimi kontrahentami z Polski, dzięki czemu miał okazję poznać bezpośrednio szefów firm, dla których świadczy już swoje usługi. Oprócz wiedzy na temat prawnych aspektów funkcjonowania branży budowlanej we Włoszech oraz możliwości rozpoczęcia współpracy z włoskimi producentami i kontrahentami, rozmówcy podkreślali wagę bezpośrednich spotkań; jedynie kontakt z drugim człowiekiem może zaowocować współpracą w przyszłości lub ugruntować tą trwającą – podkreślał Kozieł.

 

Pobyt we Włoszech był także możliwością do zaprezentowania profilu swoich firm przez przedsiębiorstwa z województwa lubuskiego. W centrum technologicznym ComoNext, uczestnicy zwiedzali park oraz zapoznali się z innowacyjnymi firmami, które prowadzą tam swoją działalność, m.in. start-up coelux produkujący świetliki do ciemnych pomieszczeń imitujące śródziemnomorskie światło. Doświadczenie w kooperacji z firmami włoskimi podkreślał Wiesław Kaniewski, właściciel gorzowskiej firmy Kanbud, który ocenia przedsiębiorstwa włoskie jako wysoce innowacyjne a współpracę z ludźmi za bardzo efektywną.

 

Lubuskie firmy, biorące udział w misji gospodarczej do Włoch to:

  • Alpodach Sp. z o.o. (Żary) – produkcja konstrukcji drewnianych i metalowych dla budownictwa;
  • AMPERTECH (Gorzów Wlkp. ) – instalacje i sieci niskoprądowe, instalacje bezpieczeństwa, instalacje i systemy alarmowe;
  • 4 CS Sp. z o.o. (Zielona Góra) – usługi w zakresie stolarki otworowej – drzwi, okna;
  • DXP – Budownictwo (Gorzów Wlkp. ) – budownictwo przemysłowe i mieszkaniowe;
  • KANBUD (Gorzów Wlkp. ) – instalacje elektryczne;
  • Lignapol s.c. (Skwierzyna) – produkcja elementów meblowych, płyt drewnianych;
  • PHU ART FLOOR (Wilkanowo) – kompleksowe działanie w zakresie podłóg i ich montażu;
  • Polmar (Zielona Góra) – prace budowlane, urządzenia klimatyzacyjne;
  • Prefadom Fabryka Domów Sp. z o.o. (Gorzów Wlkp.) – budownictwo mieszkaniowe
  • i przemysłowe;
  • SIMA s.c. (Szprotawa) – elewacyjne detale architektoniczne.

 

1. Made Expo 2017 to największe targi budowlane we Włoszech, które odbywają się co dwa lata. Tematycznie wydarzenie dzieli się na 4 sektory:

  • Budownictwo; Materiały budowlane;
  • Izolacje, stolarka okienna, optymalizacja energetyczna;
  • Design, Projektowanie wnętrz, innowacyjne materiały wykończeniowe;
  • Oprogramowanie komputerowe dla domu.

www.madeexpo.it

 

2. Como Next to park naukowo technologiczny w Lomazzo, w pobliżu jeziora Como, założony na miejscu dawnej fabryki bawełny. W parku działa łącznie 120 firm, reprezentujących różne sektory. Znajdują się tutaj zarówno firmy „dojrzałe”, o zasięgu międzynarodowym, jak i startupy, które wychodzą od zalążka idei i przekształcają się w przedsiębiorstwa ponadregionalne. Na wyróżnienie zasługuje start-up Coelux, który dzięki wsparciu z programu Horyzont 2020 opatentował wprowadził na rynek lampy imitujące naturalne światło do wykorzystania w zamniętnych pomieszczeniach.

www.comonext.it

 

3. Włochy są 4. największym dostawcą towarów do Polski i 5. co do wielkości odbiorcą polskich produktówW 2014 roku wartość włoskiego eksportu do Polski przekroczyła 37 mld zł, z czego najwięcej stanowiły maszyny, urządzenia mechaniczne (23%) oraz pojazdy, ich części i akcesoria (12%). W tym samym roku wartość eksportu Polski do Włoch wyniosła blisko 31 mld zł. Spośród kategorii produktów eksportowanych do Włoch największymi grupami były pojazdy, ich części i akcesoria (19%) oraz maszyny, urządzenia mechaniczne (14%). Włochy to także istotny, bo piąty co do wielkości w Europie, eksporter dóbr i usług. W 2013 roku eksport włoskich dóbr i usług wyniósł 631 mld dol. Większość włoskiego eksportu (40%) pochodzi z północno-zachodnich Włoch, przede wszystkim z Lombardii oraz Piemontu (odpowiednio 27% i 11% łącznego eksportu Włoch). Drugim istotnym obszarem na mapie eksportu Włoch jest region północno-wschodni, a przede wszystkim Wenecja Euganejska (14% eksportu) oraz Emilia-Romania (13% eksportu). Około 17% eksportu Włoch pochodzi z okręgu centralnego, najwięcej z Toskanii (8%). Sektory perspektywiczne we Włoszech to: branża spożywcza, meblowa, budowlana, i okołobudowlana, w tym wyposażenie wnętrz, okna, drzwi oraz turystyka.

https://italy.trade.gov.pl/pl

 

Misja gospodarcza do Włoch realizowana jest w ramach projektu pn. „Promocja gospodarcza Województwa Lubuskiego poprzez organizację i udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych”, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, Działanie 1.4. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP, Poddziałanie 1.4.1. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.